1 december 2014

Verkiezingen in Uruguay


Het aanmonsteren aan boord van de Anne Margaretha werd dit weekend heel even uitgesteld. Het plan was om linea recta vanuit het vliegveld in Buenos Aires, Argentinië, door te reizen naar Punta del Este, in Uruguay. Maar het liep even anders.

Daarentegen reed ik gisterenavond door de stad waar het leek alsof  Suarez nooit iemand gebeten had en Uruguay net het WK voetbal had gewonnen. Uit mijn raam stak een enorme vlag van dé politieke partij, Frente Amplio, van het land, op dit moment die ik enthousiast rond wapperde. Naast me reed Camilo luid toeterend door de straten en zijn zoontje op de achterbank zong Uruguaanse liedjes. Niet veel later liepen we tezamen met duizenden enthousiaste Uruguayen door de hoofdstraat van Montevideo. Muziek, warme worsten, alcohol en heel veel vlaggen, de nieuw gekozen president, Tabaré Vázquez, had een half uur eerder het volk toegesproken vanaf het plein.

Gezien mijn tas had besloten een dagje langer in Madrid te blijven, kon ook de Anne Margaretha haar trossen nog niet los gooien. Nu heb ik op een boot niet heel veel nodig, en is het hier een heerlijke 30 graden, maar een zeilpak en een paar thermokleren zijn naarmate we zuidelijker komen (en dichter in de buurt van Antarctica) toch zeer wenselijk, en dus bleef ik in Montevideo hangen om vanuit daar mijn tas terug te vorderen met hulp van Camilo.


En wanneer je bij iemand logeert wiens vader eind jaren '70 vijf jaar in de gevangenis heeft gezeten ten tijde van he dictatoriale bewind vanwege zijn politieke ideeën,  en zijn moeder toentertijd met haar 3 kleine kinderen het land is ontvlucht, dan snap je wel dat de huidige democratische verkiezingen belangrijk voor hem zijn. Ondanks dat ze hier verplicht zijn te stemmen, ziet hij het als een voorrecht dát hij kan stemmen.
En zo stond ik op zondag avond, geheel onverwachts mee te dansen op straat wapperend met een enorme vlag  En dat zonder dat ik me verdiept had in de standpunten van de betreffende partij...ik kwam hier nu eenmaal om te gaan zeilen. 

Maar als ik over een paar uur aan boord stap mét mijn eigen tas, en de Uruguyaanse autoriteiten hun roes hebben uitgeslapen na het feest van gister en ons willen uitklaren, dan zitten we voorlopig op zee en zetten we koers naar het zuiden.

1 opmerking:

Anoniem zei

De: Anne van Veenen [mailto:annevanveenen@hetnet.nl]
Enviado el: lunes, 1 de diciembre de 2014 05:45 a. m.
Para: Ricardo Vilaro
CC: Erica Griffioen
Asunto: felicidades



Fantastico!!
Anne y Erica



Decisión 2014 - DECISIÓN 2014
Tabaré Vázquez arrasó y consiguió el tercer gobierno del Frente Amplio
El nuevo presidente recibió un respaldo histórico en las urnas y encabezará su mandato con mayoría parlamentaria propia